Stäng

Craft pairing

Oppigårds Bryggeri

Oppigårds lär folket god smak

Oppigårds är en riktig folkhemsbryggare. Framgången sedan starten 2004 är fenomenal, brygden har spridit sig över hela landet. Hemligheten är god smak med lagom stor karaktär. Och mer ska det bli. Nybyggda bryggeriet klarar över 6 miljoner liter!

Oppigårds är grundaren Björn Falkeströms föräldrahem. Hembryggaren som i 16-årsåldern gjorde sitt eget öl i mamma Sigrids konserveringskastruller. Vi befinner oss i Dalarna utanför Hedemora. När intresset växte upplät pappa Per-Olof gårdssmedjan för koken. Inspiration till sina öl hämtade Björn från resor i Skottland och England. Tankarna på att göra öl och sälja kom 1997 då han jobbade som ekonom i Stockholm. Men det skulle dröja till 2004 innan det första riktiga bryggverket på 2000 liter var igång. Det blev inte så värst mycket öl första året, ynka 8000 liter. Först kom Golden Ale, döpt efter sin gyllene färg. Alen görs på en mix av engelsk East Kent Golding-humle och amerikansk Cascade-dito. Ett typiskt matöl utan dominant humle-beska. Förstlingen togs in direkt av alla Systembolag i Dalarna så det unga bryggeriet fick en smakstart. Säsongen 2005/06 kunde Björn ägna sig åt sin passion på heltid. Andra ölen Winter Ale från 2005 använder amerikansk humle. En välbalanserad ale med ganska stor maltkropp som funkar bra till julbordet. Framgångarna gjorde att det behövdes mer öl. 2005 slet Björn på egen hand ihop 50 000 liter, året därpå dubbelt så mycket. 2007 anställde han sin första bryggtekniker för att hinna med tillväxttakten. Då kom också Single Hop, en mer lagerlik ale:
– Single Hop görs på den slovenska humlesorten Styrian Goldings Celeia och får sin lite lättare kropp genom inblandning av vetemalt, säger kvalitetschef Marcus Lindborg.

Återkommande deskriptor för Oppigårds är citrus/grape-toner. Ölsorterna är mer amerikanskinspirerade än brittiska i stilen. Björn Falkeströms vision och profil är rätt så enkel:
– Gott kan bli godare, bra kan bli bättre. Humlegivan står i centrum, Oppigårds är alltid välhumlad. Vi jobbar hårt med kvaliteten, produktionen ska vara jämn och stabil. Kontinuitet är viktigt, varje öl ska smaka likadant från gång till gång.

Självklart en utmaning, att behålla smakkvalitet och samtidigt kraftigt skala upp volymerna. Oppigårds häver ur sig 1,7 miljoner liter öl varje år med hjälp av 18 mannar. Dagens bryggverk klarar 4000 liter åt gången. Man flyttade ut ur smedjan 2011. I september invigs så en helt ny anläggning bredvid den gamla med kapacitet för över 6 milj liter. Bryggverket fördubblas till 8000 ltr. Hit flyttas de största produkterna etappvis. Gamlingen som klarar 2 milj kommer på sikt att användas till specialöl, en nyfödd utvecklingsmiljö där man kan mejsla fram mer exklusiva begränsade lanseringar. Den minsta batch bryggverket kan göra är 2600-3000 liter vilket ger ett limiterat släpp på 7500 flaskor. Ett sätt att leva kvar i småskalighet men samtidigt kunna växa i volym. Oppigårds målar redan i stora smaker, ölen funkar självklart till mat men kan lika gärna avnjutas solo tack vare den karaktäristiska humlegivan som är ständigt närvarande.
– Att få utrymme att experimentera med nya smaker är oerhört viktigt för oss, förklarar Björn. Ett sätt att få duktiga medarbetare att jobba kvar och få möjlighet att genomföra sina drömmar och idéer. Vi vill bli större men inte förlora känslan av småskalighet.

oppiamarillo-glasOppigårds har åtta åretruntöl på Systembolaget. Här säljer man 85 procent av alla öl. Bara 15 procent går på krogen. Bästsäljaren Amarillo tog sig ifjol in på bolagets 100-lista som 99:a. Det låter kanske inte så imponerande men jämfört med industriöl från Pripps och kompani är det imponerande att ett hantverksöl görs i så stor mängd. Lägger man ihop all försäljning på dryga 1,7 milj liter så kliver Oppigårds in på 50e plats på topplistan. Amarillo från 2008 var först ett våröl med prefixet Spring men sålde så bra att den parkerade sig i det ordinarie sortimentet. Amarillo-humle dyker inte bara i mot slutet utan adderas hela vägen – från mäsken över koket till torrhumlen när ölet är färdigjäst. Golden Ale skuggar på andra plats och Single Hop är trea en bit efter ihop med Indian Tribute som också släpptes 2008. Indian Tribute är en IPA med mycken amerikansk humle som Cascade och Centenniel, stilmässigt frustar den av citrus/grape-toner. Everyday IPA närmar sig de båda volymmässigt och är speciell eftersom man inte använder sig av kokhumle. Istället går humlen i under whirlpool-momentet där protein- och humlerester virvlar in mot mitten för att lättare kunna avskiljas. Vitsen är att temperaturen på vörten har sjunkit vilket gör att humle-effekten går djupare då aromförlust i form av förångning minskar.
– Everyday IPA är inte ett matöl i första hand utan kommer mer till sin rätt på egen hand, menar Marcus. Trots den lägre alkoholhalten är ölet maximerat med fruktiga blommiga aromer utan att få en dominerande beska.

2012 kom Thurbo Double IPA. Thurbo är gamla stavningen på grannbyn Turbo som fram till 1970 hade både sulfitfabrik och sågverk. En homage till traktens indstriort vars traditioner lever vidare i ölfabriken.
– Thurbo-IPA:an har extra allt, säger Marcus. Fler humlesorter och mer humle än vanligt vilket ger upphov till fler fruktnyanser och självklart högre styrka på 8,5%. 2013 följde vi upp med Thurbo Stout där humlen spelar andrafiolen och bara bidrar med beska. I stället får ölet sin karaktär av rökmalt och andra mörka maltsorter och är medelsöt till stilen.

En av de senaste sorterna Ekologisk Dalalager är Oppigårds första ekologiska öl och samtidigt ett lageröl, något som tidigare bara har förekommit som säsongsprodukt. Jämfört med vanlig lager är den såklart ganska välhumlad. Men fler sorter ska det bli, berättar Marcus:
– Ett av de första projekten i gamla fabriken efter flytten i höst är en helt ny lageröl där vi vill göra en mer stramt hållen lager, men självklart med ”Oppigårds-känsla”.

Förutom det nya bryggeriet handlar framtiden om export. Finnar och norrmän är intresserade av Dala-ölet. Samtidigt trevar man sig fram i Spanien, Italien, Frankrike och Slovenien. Ett naturligt sätt för Oppigårds att synas har alltid varit ölmässor och man beger sig regelbundet utomlands för att visa upp sina öl. Utländska importbolag hör sedan av sig. Etiketterna ser likadana ut men den förklarande texten blir på engelska eller det lokala språket. Nästa gång kanske det blir en Oppigårds på semestern istället för en blaskig spansk Estrella eller San Miguel…

Välkommen

Du måste vara minst 25 år för att besöka denna site.